EDUCATION IN
Teachers of our present time are not knowledge enough to really understand and master the word “education”. It is not just going into classroom when the bell rings and start to blah, blah, blah………in front of the students and after that get caught with headaches and stress when the students are not in order or burden of work go hill high.
I define a teacher as:
Someone who is not only well-informed but highly knowledgeable with various knowledge and also is enlightened with such a divine so much so that:
1. When he/she walks into the classroom, he/she is not only entering the class, but he/she is able to enter his/her student’s hearts.
2. When delivering lessons, he/she is able to attract the
student’s interests as the north attracts the south pole.
3. When confronting with the students behavior he/she is able to “READ” their minds, their feelings such as confusions, grieve ness, boredom, frustrations etc.
4. These are parts of the qualities that had been generated from one great guru to another since centuries, from Adam to Abraham to Solomon to Jesus to Buddha to Tao to Muhammad SAW. They could hold millions of hearts through their teachings.
TEACHERS SHOULD ALSO BE GRADUATED WITH THESE VALUES AS THEIR PERSONALITIES:
1. Able to educate themselves first before educating others;
2. Able to respect them selves before gaining respects from students. When a teacher is able to gain respect, he/she orderly not only 40 children but even 4000000 or more.
3. Able to get deep into their hearts before they can touch their students feelings.
MY QUESTION IS:
Do teachers in our country are skillful enough on how to hold their students hearts so that when the students are disorder, teachers do not have to yell, but powerful enough with one stare and the students will be instantly behaved as if you are A KING????????
Maaf kan saya jika akan menyinggung cikgu yang mulia ini. Saya harap cikgu tidak memandang saya sebagai bekas anak murid, tetapi persepsi org luar.
ReplyDelete“Do teachers in our country are skillful enough on how to hold their students hearts so that when the students are disorder, teachers do not have to yell, but powerful enough with one stare and the students will be instantly behaved as if you are A KING????????”
Jangan cakap malaysian teacher, kerna ramai yang pernah saya lihat guru cemerlang dalam mendidik.Terutama sekolah swasta. Tetapi mengapa kecemerlangan sekolah swasta tidak di war-warkan?
Saya rasa cikgu lebih tahu dari saya.
Sebelum itu boleh atau tidak cikgu menjawab persoalan saya sebelum cikgu beritahu pendapat cikgu:
1)Berapa ramai student yang ikhlas belajar zaman kegemilangan rotan?
2)Berapa ramai yang bookworm jadi manusia yang punyai akhlak yang terpuji selepas mendapat kecemerlangan akademik?
3)Adakah keadaan sosial dahulu sama seperti keadaan sosial sekarang, dan sejauh mana penggunaan rotan masih relevan?
4)Menyindir,marah dan mengutuk membina semangat atau berbincang secara slow talk membina semangat?
5)Apakah punca keganasan seorang pelajar?
6)Apa penyebab keberontakan seorang pelajar?
7)Sejauh mana sanggup seorang cikgu rapat dengan murid?
8)Sejauh mana seorang murid mahu buka rahsia diri kepada seorang guru?
9)cikgu pembentukan sahsiah diri murid bermula dari rumah,bagaimana pula yang banyak meluangkan masa di asrama Selama 5 tahun?
10) sejauh mana seorang cikgu, sanggup dengar negative feedback dari seorang murid?
11) Kalau tiada permulaan ,tiadalah pengakhiran.
12) Bolehkah minat tercetus melalui paksa?atau melalui memupuk?
13)Pernah juga cikgu katakan pelajar dulu ramai yang cemerlang gemilang sebabnya cikgu garang?
14)Pernah kah cikgu lihat statistik kecermerlangan dulu (zaman kegemilangan penggunaan rotan)?
15)Sejauh mana seorang pelajar boleh belajar dalam tekanan?
16)Mengapa dalam kita sendiri tidak menjadi pencetus kepada transformasi ke arah kesempurnaan mendidik.
17)Tidakkah cikgu rasa di sekolah ,prestasi cemerlangan sesebuah sekolah adalah komitmen seorang guru dan anak murid? Kebergantungan antara satu sama lain?
18)sejauh mana seorang guru tahu keadaan emosi seorang murid? Terutama masalah percintaan?Masalah keluarga?Masalah murid dengan murid yang lain?
19) Sejauh mana cikgu ingin membuka minda seluas-luasnya seorang murid?
20)Dan sejauh mana cikgu menggunakan kounselor berbanding tindakan disiplin?
Dan teguran sebelum ini dari bekas2 student yang ada antaranya agak provokasi hanyalah pelajar yang mahu perubahan dlm sekolah sendri ,cuma penyampaian yang agak kasar. Saya wakil semua pelajar tersebut,mohon maaf.Apa yang mereka mahukan untuk kecemerlangan SMAASZA. Kerna mereka tahu,cikgu di SMAASZA cemerlang dlam meningkatkan prestasi akdemik pelajar.Tetapi mahu juga kemesraan guru dan murid.
ReplyDeleteTertinggal lagi satu, Jangan mendiskriminasikan pelajar cemerlang dang kurang cemerlang kerna pelajar SMAASZA semuanya terbilang
ReplyDeleteCikgu Norisah yg saya kenali:
ReplyDelete-tegas, bersemangat, dedikasi.
-marah/tegur pelajar jika pelajar buat salah
-beri pengajaran/denda setimpal bila tak siap homework.
-selepas dimarahi, ditegur, didenda, dan diberi pengajaran beliau akan memberi nasihat berguna.
-selalu menyelitkan unsur motivasi / humor sambil mengajar.(kdg2 nak pecah perut!)
tp pelajar sekarang lain pula telahannya:
marah, denda, nasihat, motivasi dinggap MENGUTUK, MENYINDIR dan sebgainya.
cikgu;
sy sekarang telah pun menjadi seorg cikgu matematik.tugas mendidik penuh cabaran. teori tak sama dgn praktikal. kaedah didik pelajar atas kertas secara teori ada berbagai2. tp amat susah dilaksanakan pada realitinya. Bila sy rasa kecewa, sy teringatkan cg.
sy ingin menjadi spt cg...terima kasih cg.
-aini-