Search This Blog

"A teacher is someone who takes your hand, touches your heart and opens your mind..........."

15 October 2011

LADAP : SBT dan P&P Guru

LADAP atau Latihan Dalam Perkhidmatan ialah satu program berupa sesi ceramah atau bengkel atau latihan kemahiran dan seumpamanya yang wajib diadakan oleh setiap sekolah. Ia meliputi pelbagai aspek yang menjurus kepada perkembangan staf dan juga pembangunan ilmu dalam meningkatan prestasi kerja bagi setiap individu warga sekolah yang terdiri daripada guru dan kakitangan.
Unit Perkembangan Staf dengan kerjasama Unit Kurikulum adalah dipertanggungjawabkan untuk mengurus program ini. Semua tajuk-tajuk yang dipilih adalah berasaskan keperluan semasa sesebuah sekolah itu.

Puas.........itulah agaknya yang ada dalam hati En Nayan ni setelah selesai tugasnya. Beliau salah seorang penceramah LADAP siri 3 kami.

Baru-baru ini Smaasza telah mengadakan kursus LADAP siri ke 3 dgn memberi kepada initipati yang berkait rapat dengan SekolahBerpresati Tinggi (SBT) dan P & Guru. Banyak input-input yang diketengahkan membabitkan perubahan-perubahan dalam budaya kerja yang dituntut agar bersaing dipersada global dan antarabangasa. Boleh kah kami warga SMAASZA merealisasikan hasrat ini sesuai dengan pengiktirafan yang diberi?.
Hendak sejuta daya, mahu sebilion cara!


Cikgu2 yang ceria dan beresemangat dalam menyahut cabaran dunia pendidikan alaf baru.

Setelah mendapat gelaran Sekolah Kluster kecemerlangan , kebitaraan dalam Matematik , Sains dan Silat. kini Smaasza menuju ke era SBT. Dalam pada menjulang nama untuk menduduki antara sekolah yang mampu bersaing dengan sekolah-sekolah lain yang berprestej ini, perlu diingat ia memerlukan pengorbanan dan usaha berganda untuk mencemerlangkan warga dalam beberapa aspek penting iaitu : cemerlang sahsiah, cemerlang akademik , cemerlang koko dan berdaya kreativiti dan inovasi yang tinggi.

Penekanan seharusnya diberi kepada 3 aspek utama:
1. Sahsiah
2. Akademik
3. Kokurikulm

Semoga SMAASZA berjaya merentasi cabaran dalam dunia pendidikan.Insyaallah.

No comments:

Post a Comment