Search This Blog

"A teacher is someone who takes your hand, touches your heart and opens your mind..........."

29 April 2011

SEMUANYA DARI HATI


Segumpal darah bernama HATI.

“Dalam diri anak Adam itu ada segumpal daging. Bila baik daging itu baiklah seluruh anggota dan seluruh jasad. Bila jahat dan busuk daging itu jahatlah seluruh jasad. Ketahuilah, itulah hati.” (Riwayat Al Bukhari & Muslim)
Firman Allah : “Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah telah rezekikan kepadamu dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman dengan-Nya.” (Al Maidah : 88)

Hati adalah sumber ilham dan keseimbangan akal dan pertimbangan budi, tempat lahirnya cinta dan benci, marah dan dendam, keimanan dan kekufuran, taubat dan sikap degil, ketenangan dan kebimbangan dan kegembiraan. Hati juga sumber kebahagiaan jika kita mampu menjaganya dan redha di atas segaka ketentuan dan ujianNYA.

Jantung Hati

Hati terletak dekat jantung. Ha, bila hati kita berdetik, jantung kita pun berdetak. Mereka bersahabat baik. Bahasa mudahnya dimana terletaknya hati, disitulah adanya jantung. Contohnya bila hati kita gembira, jantung berdenyut nyaman dan tenang sekali. Bila kita dalam ketakutan, hati berkecamuk, jantung berdegup kencang, gupp, gupp, guppp.... Begitu juga kalau kita sedang marah, hati sedang geram teramat, jantung berdegup turun dan naik, dan hati pun tidak tenteram, tidak keruan dan sebagainya....
Jantung hati kata orang2 tua ialah kekasih hati, buah hati yang membawa maksud orang yang paling dicintai dan disayangi. Begitulah digambarkan kaitan antara jantung dan hati ini.
Sehati dan Sejiwa
Sehati sejiwa maksudnya sama rasa, seia sekata, sependapat, saling menyayangi antara dua insan, susah sama diharungi, manis sama dikecapi dan pahit maung sama dirasai. Seperti orang tengah hangat bercinta konon.....upppps, lautan api sanggup direnangi, hahahhaa, kena percikan dari setitis minyak panas dah meraung sakan!. Tapi tu cuma perumpamaan orang-orang melayu kita, betapa mereka sungguh2 untuk menyampaikan sesuatu maksud itu.
Hati Batu

Kita pernah mendengar orang selalu berkata hati batu kepada seseorang. Hati batu bukan bemakna seseorang itu mempunyai hati batu, hahahhaa. Hati batu maksudnya seseorang yang mempunyai hati nurani yang keras. Tidak mendengar dan tidak mudah menerima nasihat atau teguran orang, walau terang-terangan dia dipihak yang salah. Tidak terpengaruh dengan peristiwa-peristiwa yang dapat memberi pengajaran, seperti kematian, sakit, bencana dan seumpamanya.
Hati nurani inilah yang bersalut di dalam segumpal darah itu yang dianugerah Allah yang paling bernilai kepada kita. Hati kita ini akan mendorong kita melakukan samada kejahatan, amal makruf, nahi mungkar dan sebagainya selari dengan pertimbangan akal.


Terdapat 3 jenis hati yang ada pada kita. Hati anda yang macam mana? Mari kita sama-sama muhasabah diri. Subhanallah!

1. Hati yang Sihat


Hati yang selamat, hati yang suci bersih, tiada prasangka buruk terhadap orang lain, hati yang selalu ikhlas, takut dengan perintah-perintah dan hukum – hukum Allah dan sentiasa mengharapkan keredhaan Allah.
Hati yang sihat juga bermaksud adalah hati yang bersih dari kotoran-kotoran dan penyakit hati (sifat – sifat tercela seperti hasad, iri, dengki, ujub, riya’, dan sebagainya).
2. Hati yang Mati

Hati yang mati adalah hati yang terlalu mengikut kata hati dan hawa nafsu semata-mata. Mereka menghambakan diri dan menjadikan hawa nafsunya
sebagai tuhannya. Mereka menjadi sesat kerana tidak mengambil pelajaran dan pengiktibaran daripada apa yang berlaku. Hati mereka tidak menerima kebenaran walaupun kebenaran itu datangnya dari Allah karena hatinya telah bertuhan kepada hawa nafsunya semata-mata.
3. Hati yang Sakit

Hati yang sakit adalah hati yang tidak tetap. Hati yang senantiasa berubah-ubah. Kadang-kadang ia kelihatan membuat perkara-perkara amal soleh, ketaatan dan kebaikan. Kadang-kadang ia melakukan maksiat dan membuat dosa. Mereka ada perasaan keikhlasan dan kecintaan kepada amalan yang baik tetapi dalam masa yang sama juga hati mereka boleh berubah kerana mudah tunduk kepada hawa nafsu seperti, tamak, nafsu syahwat, sombong , bermegah-megah, bangga diri, dengki , iri hati dan khianat dan seumpamanya.
Minda ialah "Zikir Terapi" hati paling berkesan



No comments:

Post a Comment