Search This Blog

"A teacher is someone who takes your hand, touches your heart and opens your mind..........."

28 April 2011

MENCARI KAWAN YANG BAIK DAN SEJATI?

Bersama kawan-kawan dalam pembinaan modul item Matematik. Kawan pencetus idea dalam satu group yang mantap.

Assalamualaikum...

Berjumpa lagi dengan saya di dini hari. Tidur lambat, bangun awal. Mesti ada rahmat-nya.
Pada suasana yang hening dan damai ini tiba-tiba teringatkan kawan-kawan seperjuangan yang sama-sama mencari rezeki. Bila sebut rezeki tentulah kawan-kawan di tempat kerja kerana kawan-kawan ditempat kerja lah yang banyak bergaul dengan kita. Hari-hari berjumpa. Kadang-kadang memang kita ada kawan sejati , kawan baik dan kawan rapat. Saya nak bezakan antara mereka pun tak berapa reti.

KAWAN SEJATI
Sehingga tamat persekolahan baru lah saya temui kawan sejati, iaitu setelah saya mula bekerja. Walau pun kini jarang bertemu sebab masing-masing dengan urusan kerja dan keluarga, tetapi bahang "kesejatian" begitu terasa sekali sampai kini Hubungan kami sangat rapat. Bukan rapat sebab selalu berhubungan atau keluar berjumpa, atau saling berkunjungan. Tapi kami rapat dari segi hubungan hati, tulus ikhlas, saling membantu dan prihatin bila ditimpa kesukaran atau musibah. Sentiasa menasihati bila kita alpa dan tersasar dan sentiasa bersama dalam susah dan senang.

KAWAN MAKAN KAWAN
Ada juga saya temui kawan jenis makan kawan.
Kita tak perlu berhati-hati memilih kawan. Apa yang penting ialah kita perlu berhati-hati bila berkawan. Dalam berkawan, yang baik pada kawan kita ambil, yang buruk jadikan sempadan dan cuba pulihkan, bukan mengapi2kan atau memburuk2kan.
Kawan yang makan kawan ialah kawan yang bermuka-muka, pandai sangat ambil hati dan kita percaya setengah mati. Segalanya diceritakan kepadanya bila berhadapan dengan masalah, tapi dibelakang kita kawan ini akan memburuk2kan kita dengan pelbagai cara.


Ini gambar kawan-kawan saya yang saling berkerjasama dalam satu team untuk melahirkan pelajar-pelajar yang cemerlang akhlak dan cemerlang sahsiahnya.

KAWAN MENANGIS DAN KETAWA
Kata orang kawan ketawa senang dicari, kawan menangis susah didapati. Memang jenis kawan seperti ini sering kita temui. Dalam hidup saya, saya tak sunyi daripada berjumpa dan bergaul dengan kawan yang seperti ini. Biasalah, manusia mana ada sempurna, kadangkala bila kita dalam kesusahan , ada kawan yang datang membantu meringankan beban dan perasaan yang kita tanggung. Dan pada masa yang sama juga ada kawan yang kata "padan muka mung", dan bersorak gembira bila kita ditimpa sebarang musibah dan menambah lagi dengan pelbagai umpatan. Tapi saya sangat bersyukur dan Alhamdulillah, sekarang ini, saya dikelilingi dengan kawan-kawan yang baik2 belaka. Semoga keadaan ini berterusan.

Tidak lupa berkunjung ke rumah kawan pada hari perkahwinannya bersama-sama dengan kawan seperjuangan.

KAWAN YANG "PUTAR ALAM"

Kawan jenis ini cakapnya berbelit-belit. Di depan kita lain bicaranya, dibelakang kita lain tutur katanya. Apa pun keuntungan selalu berpihak kepadanya. Nasibnya selalui baik, kadang-kadang selalu dicari orang untuk sesuatu tujuan tertentu yang berkepentingan.

KAWAN BILA PERLU SAHAJA (When need)
Maksudnya kawan yang hanya baik dan rapat dengan kita bila ketika dia dalam kesusahan dan memerlukan pertolongan sahaja. Jenis ini hanya pentingkan diri dan memerlukan pertolongan untuk kepentingan peribadinya. Apabila kepentingannya sudah terlaksana dan tercapai, mereka akan menjauhi dan silap haribulan boleh menjadi musuh.


Kawan-kawan yang sporting bila diminta bergambar untuk kenangan. Nampak ceria. Tetapi Cikgu Anita kurang sihat (yg ada tongkat). Hidap sakit jantung. Selalu jaga pemakanan dan kesihatan ye Nita...semoga kembali sihat.

KAWAN DAN SAHABAT
DAN RAKAN
Suka saya nak perkatakan perbezaan antara kawan, sahabat dan rakan.

KAWAN
Sebenarnya kategori dan jenis kawan sangat banyak. Tak penting dan tak perlu lah saya sebut semua sekali di sini. Cukuplah dengan apa yang saya sebut di atas tadi. Lagi pun saya tak ada idea pun untuk disenaraikan lagi , hahahahha. Hubungan antara kawan dan kawan ini tidak begitu mendalam dan bermakna. Kawan-kawan silih berganti dalam hidup kita mengikut di mana kita tinggal, dimana kita bekerja dan sebagainya dan sudah tentu bilangannya ramai dan pelbagai jenis seperti contoh2 tadi.

SAHABAT
Ada yang pada mulanya berkawan tetapi bila bertambah akrab bertukar menjadi sahabat.
Persahabatan juga mempengaruhi secara positif terhadap diri kita. Sahabat mempunyai maksud hubungan dua jiwa yang sangat ikhlas dan suci.
Dalam pengertian umum sahabat bermaksud teman. Sahabat karib juga bermaksud teman yang paling rapat. Sementara sahabat sehati bererti orang yang sentiasa menemani kita dalam keadaan suka dan duka, sakit atau sihat. Sahabat juga boleh menerima semua kelebihan maupun kekurangannya.

RAKAN

Hubungan yang agak jauh dan tidak rapat tetapi dalam skop yang lebih kecil. Tapi biasanya rakan digambarkan dalam keadaan ramai bilangan, seperti rakan facebook, rakan sekolah, rakan sekerja , rakan sekolej dan sebagainya.

Anda bagaimana? Apalah anggapan kawan-kawan saya kepada saya sebagai kawan kepada mereka. Tapi tak apa lah, saya sendiri pun tak nak tahu. Yang penting kena jaga etika ketika berkawan, tatasusila dan batasan adab. Jauhi lah menjadi seoarang kawan yang bersifat seperti tikam kawan dari belakang, gunting dalam lipatan dan duri dalam daging.

Ada kawan yang cemburu melihat kejayaan orang lain dan tidak boleh melihat seseorang itu lebih "tinggi" daripadanya dalam apa jua keadaan. Sebab itu lah pembersihan jiwa perlu kerana orang seperti ini tidak akan merasa bahagia dalam hidupnya selagi hasrat hatinya tidak tercapai.

Subhanallah......pengajaran dalam hidup menjadikan kita lebih matang dan berhati-hati semasa berkawan. Jauhi lah hati kita daripada hasad dengki dan khianat kerana jika ini bermaharajalela di hati, akan bertambah hitamlah jiwa kita.

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment