Search This Blog

"A teacher is someone who takes your hand, touches your heart and opens your mind..........."

14 October 2011

Hari-hari yang berlalu..



Salah satu slot teknik menjawab matematik PMR

Setelah berbulan-bulan ke hulu ke hilir dengan slot matematik ke sekolah2 lain dan juga slot akademi PMR (JPN) kini sudah berakhir dengan selesainya peperiksaan PMR bagi tahun 2011.
Terasa rindu pulak dengan pelajar-pelajar yng sentiasa dahagakan ilmu dan perlukan bimbingan. Sesungguhnya semakin banyak yang dipelajari, semakin banyak pula yang masih kita tidak ketahui. Begitu juga dengan saya , semakin banyak kita meyampaikan ilmu kepada murid semakin terasa banyak lagi yang belum habis disampaikan kepada mereka. Ya Allah, begitu luas ilmuMU.

Puding marble

Terasa pelik. Masa anak2 masih kecil, semua kueh2, lauk pauk yang dihidangkan oleh saya mereka suka. Tapi tidak lagi sekarang ini. Kalau dulu gulai telur itik mereka bedal saja, tapi sekarang dah tak nak jamah. Ikan goreng kunyit mereka paling suka, tapi nampak makan tak nak makan je....Ada yang dah tidak makan durian , dan rambutan lagi. Begitu juga dengan puding, kalau dulu mereka makan je dan kata sedap, tapi sekarang ni boleh mereka kata yang kita tak pernah buat tu semua untuk mereka. Hmmm. Adakah kerana , bila dah besar dan dewasa sekarang ni tekak mereka , lidah mereka dah lain? wallahua'lam.

Ketupat sotong

Begitu juga dengan ketupat sotong, mereka sangat suka sampai sekarang. Tapi ada juga sorang yang tak mengaku yang mak dia ni selalu buat masa kecik2 dulu, bahkan masa saya masakkan untuk mereka makan di bulan puasa baru-baru ni, ada antara mereka yang segan2 nak makan, konon nya masakan baru bagi mereka....hahahahha. kelakar jugak anak2 saya ni. Apa nak jadi?

Cikgu Wan Amalia dan Cikgu Wan Zarina.

Anak perempuan saya yang dua orang ni merupakan guru sekolah di Ibu negara. Gambar ni saya rakam ketika baru sampai untuk bercuti hari raya baru-baru ini. Mereka berdua ni mengajar Matematik dan Matematik Tambahan. Mengalahkan mak dia. Mereka berdua masing-masing mengajar di sekolah yang majoritinya adalah cina. Apalagi seperti bertih goreng lah mulut bila bercerita perihal murid2 nya tu. huhuhuhhhhh. Daripada cerita2 mereka ni, boleh saya katakan bahawa kerenah murid2 sekarang ni sungguh mencabar kesabaran guru.

pokok orkid sekolahku.

Ini adalah antara pokok yang saya suka. Di rumah saya adalah serba sedikit spesis orkid yang saya tanam. Kadang2 tengok dari jauh, kadang2 belek2 lah juga, tu pun bila pulang awal. Dek kerana sibuk, saya selalu terlepas dari menegurnya. Kata orang jika kita selalu bercakap2 dengan pokok2 menjadikan ia bertambah subur dan rajin berbunga, hahahha, wallahualam.
Di sekolah pun ada beberapa tempat digantung dengan pokok orkid ni, dua rumah pokok orkid ini ada di depan pintu masuk bilik guru. Hari2 lalu di depannya pasti mata ini meninjau-ninjau dan menikmati keindahan bunga dan warnanya. Keagungan Maha Pencipta.



Apabila keluar rumah atau ke mana-mana saya akan melihat awan. Mata ini tak pernah lupa untuk merenung awan di langit untuk beberapa saat. Fenomena awan memang menjadi hobi saya untuk merakamkan gambarnya.






Ini gambar awan yang dibelakangnya terpancar sinaran matahari. Indah sungguh tatkala memandangnya, tapi sayu sangat, tak terucap dengan kata-kata.











Ketika kereta panjang berbaris di jalanraya sempat lagi snap gambar awan..











Awan yang tebal memutih di langit yang biru.







Minggu2 terakhir sekolah saya masih lagi menjalankan aktiviti koko untuk menghabiskan aktiviti yang belum beres lagi dilaksanakan. Saya kagum dengan murid2 ini, mereka begitu bersemangat sekali untuk memenangi pertandingan kawad kaki.
yang telah diadakan. Kredt untuk anak2 muridku semua. Anda penyumbang terbesar kegemilangan sekolah.

No comments:

Post a Comment