Search This Blog

"A teacher is someone who takes your hand, touches your heart and opens your mind..........."

03 August 2012

Oh cikgu, sedarkah kita?...

Saya sedang berkira-kira......kalau sorang murid ku mencapai 65% sahaja dalam ujian/peperiksaan,  bermakna dia hanya menguasai 65% sahaja pengetahuan dan kemahiran dalam Matematik. Bagaimana yang 35% lagi. Tak ingat kah, lupakah, atau cuaikah semasa menjawab, atau tidak fokus semasa P & P dalam kelas?
...atau mungkin juga mereka tidak dapat memahami sepenuhnya apa yang diajar, atau cara dan kaedah pengajaran saya yang tidak menarik atau membosankan? atau saya lebih garang berbanding dengan cikgu-cikgu lain? sehingga mereka hilang fokus? aishhhh, bermacam-macam perkara yang melintas di benakku.


Kepada mereka yang gagal menyiapkan homework yang diberi dianggap sebagai malas belajar secara kasarnya. Kalau dikaji mungkin banyak sebab lagi kot. Hai pening sungguh kepala saya dibuatnya. Sebab salah satu objektif P & P yang dikatakan tercapai ialah, murid dapat memahami apa yang dipelajari dan seterusnya berjaya melaksanakan tugasan yang diberi oleh guru.

Maka saya selalu muhasabah diri apabila sebaliknya berlaku disamping mencari kelemahan diri sendiri dan juga pelajar untuk penambahbaikan. Walau pun begitu ketegasan guru dalam mendidik pelajar sangat penting untuk menghasilkan pelajar yang cemerlang akademik dan juga sahsiah selari dengan potensi dan kebolehan yang ada pada individu pelajar itu sendiri..


Seminar untuk guru dan ibu bapa dalam konteks pendidikan anak-anak perlu disuntik dari masa ke semasa. maklumlah bukan senang hendak mendidik remaja zaman alaf baru generasi Y seperti sekarang. Pengetahuan dan kemahiran keibubapaan sangat penting dikuasai oleh dua golongan ini dalam usaha untuk melahirkan pelajar yang berkualiti yang akan membentuk masyarakat seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelektual seperti yang termaktub dalam Falsafah Pendidikan Negara.


Pada satu hari nanti sistem pendidikan kita menjadi lebih fleksibel dimana pelajar lebih difokuskan kepada kebolehan dan keupayaan individu, tidak lagi berasaskan kepada peperiksaan semata-mata.



Pelajar berketrampilan biasanya berjaya dalam pelajaran dan juga kokurikulum disamping mempunyai akhlak dan pekerti yang baik.. Ini tidak menjadi masalah kepada guru. Yang menjadi masalahnya ialah , agaknya pelajar seperti ini ada berapa peratus disesebuah sekolah? Bagaimana dengan pelajar lain? Mereka seharusnya diberi perhatian. Mungkin ibu bapa atau guru sendiri banyak terlepas pendang kepada mereka. Mereka juga mungkin berpotensi seperti pelajar cemerlang tadi, tetapi puncanya perlu dikenalpasti untuk menyelesaikan masalah mereka....hai, banyak sungguh tanggungjawab cikgu yang perlu digalas dari bilik darjah sehinggalah kepada luar bilik darjah, dan mungkin juga latar belakang keluarga mereka demi bakat mereka yang harus dicungkil dan potensi sebenar mereka yang harus dikeluarkan dan dikembangkan.


 Guru-guru sentiasa berdepan dengan masalah sosial murid yang lebih mencabar. Guru perlu ada kredibiliti dan jati diri serta boleh dicontohi dan ditauladani oleh murid-muridnya. Adakah anda sebagai guru menjadi role model kepada murid-murid anda? Kenapa ramai remaja sekarang menjadikan orang lain seperti artis, sebagai role model mereka, bukannya ibu atau bapa atau guru mereka yang mendidik mereka?.

"guru kencing berdiri, murid kencing berlari".
"kalau guru makan berdiri, murid akan makan berlari"
"Bak nyiru bak tampian, bak guru bak anak sasian."
Ketiga-tiga peribahasa tersebut membawa maksud yang hampir sama, iaitu segala perlakuan yang dilakukan oleh guru akan menjadi ikutan kepada anak muridnya. Jika buruk contoh teladan yang ditunjukkan kan oleh guru, maka buruklah ikutan yang ditunjukkan oleh anak muridnya. malah kadangkala perlakuan murid jauh menjadi lebih buruk lagi. 

Di bawah ini adalah serangkap puisi yang pernah saya dengar dan ingat sehingga kini. Ia menggambarkan ketidakmenjadian murid sehingga mempersoalkan dengan siapa murid itu pernah belajar atau berguru dengannya.

Dari mana mula dikejar,
Rusa lari tepi perigi;
Guru mana tuan belajar,
Cuba hadap sekali lagi.

Besarnya peranan guru kepada murid. Ia melangkaui tamaddun zaman berzaman..


















No comments:

Post a Comment