Search This Blog

Loading...
"A teacher is someone who takes your hand, touches your heart and opens your mind..........."

27 April 2011

MACAM-MACAM HAL!!!

KESERONOKAN BEKERJA
Assalamualaikum, kepada sesiapa yang menjengah di ruangan ini. Ha ha ha...Saja-saja rasa nak berceloteh sorang-sorang, bercakap dengan minda sendiri untuk mencari sesuatu kepuasan dalaman yang tak terungkap dengan kata-kata. Entah tiba-tiba terfikir beberapa ungkapan yang selalu bermain di kepala.

Berkerja dengan seronok? seronoknya bekerja? pekerjaan yang menyeronokkan, keseronokan semasa bekerja? dan macam-macam lagi lah ungkapan yang selalu terlintas dihati saya. Saya menganggap perkataan seronok ini sebagai memberi "motivasi" kepada saya untuk meningkatkan prestasi kerja saya.....hmmm, saya pun terasa pelik juga, perkataan seronok tu yang membuat saya rasa lebih bersemangat.

Bagi saya, contohnya sebagai cikgu, berkerja dengan seronok bermakna semasa mengajar jiwa kita rasa gembira, pandang wajah anak murid rasa seperti anak sendiri (sayang anak murid, ajar2kan, denda2kan, bukan manja2kan), walau apa bentuk karektor saya bersama mereka:- serius, garang, selamba, kecindan, humor, namun hati kecil saya tetap rasa seronok berada dalam kelas, walau mungkin ekspresi wajah saya menggambarkan sebaliknya.

Seronoknya berkerja pula contohnya, kita tidak terasa bosan bila berhadapan dengan pelajar, walau apa pun tahap pencapaian mereka, di kelas mana mereka berada, dan apa saja kerenah mereka, tak sedar masa berlalu dan rasa seperti ingin bersama mereka selagi mereka masih tidak memahami sepenuhnya pengajaran kita.......saya tak kenal putus asa atau give up.

Saya menganggap kerjaya saya ini sebagai satu pekerjaan yang menyeronokkan. Saya tak peduli samaada pelajar saya sukakan saya atau tidak kerana saya banyak kelemahan dan kekurangan. Dalam hati saya kalau prestasi mereka meningkat dan maju, itu petanda mereka menerima pengajaran saya dan menerima saya seadanya. Saya tak pandai sangat mengambil hati mereka kerana ketegasan saya terhadap mereka dalam hal-hal masalah disiplin dan penerapan nilai-nilai murni. Seolah2 tiada kompromi.

Tapi hati kecil saya tetap rasa seronok bersama mereka, hahahahha,,,jadi saya anggap pekerjaan saya ini sangat menyeronokkan. Walau pun mungkin ada yang kata saya ni syok sendiri, tapi saya tak kisah. Pelik tapi benar, hehehe.

Jadi bila saya rasa pekerjaan saya ini menyeronokkan , maka timbul lah keseronokan semasa berkerja. Tidak kira lah siapa pengetua saya, penolong kanan , dan rakan-rakan seperjuangan saya. Sebab saya berasa saya bukan bekerja dengan mereka, tapi dengan pelajar saya. Pelajar didahulukan, pencapaian diutamakan.

Apabila berpegang kepada prinsip pelajar didahulukan, pencapaian diutamakan ini , segala kerja buat yang diarah oleh ketua kita, sebaik mungkin kita patuhi dan buat, kerana apa saja yg kita buat itu berasaskan kepada clients kita iaitu pelajar, demi anak-anak murid kita. Dok ggitu? ke guane? (loghat Trg)....jadi timbullah rasa seronok, kerana jiwa yang penyayang, walau penampilan kadang-kadang, alamak!!!! ............hanya anak murid saya dapat jawab.

Walau apa pun cikgu sayang anda semua......terasa sedih menyelinap seketika, tatkala memikirkan yang saya kaangkala terasa kurang berjaya mendidik mereka sebagimana yang sepatutnya saya lakukan. Maafkan cikgu, anak2ku.!.


TEAM WORK DALAM BEKERJA
Team work yang padu, kuat, saling bekerjasama, tiada prasangka buruk sesama sendiri, mempunyai satu matlamat dalam melestarikan hasrat mendidik anak didik dengan sebaik mungkin, tiada iri hati, tiada dendam dan khianat dan dengki amat dibutuhkan dalam usaha menjayakan sesuatu matlamat.

Pekerjaan yang dilakukan dengan niat yang baik dan ikhlas dan bukan tujuan menjatuhkan orang lain akan mewujudkan satu komuniti yang sihat dan berdaya maju. Maka kita akan dapat merasa kepuasan dalam melakukan sesuatu tugasan itu dan beban kerja menjadi ringan dan kita tidak stress dengan kerja yang kita tanggung. Sifat seperti memperlekehkan orang lain , memandang rendah akan usaha seseorang dan mencari kesalahan orang lain akan mengaibkan diri sendiri sahaja.

Jadi kita kena bekerja dengan berlapang dada, terima seadanya kekurangan rakan sekerja, kerana diri kita sendiri sudah tentu mempunyai berbilion-bilion kelemahan. (hahahhhaha, bukan berbilion2 lemon tau).....wallahua'lam.

MINDA KELAS PERTAMA
Semua orang sekarang sudah tahu beza antara minda kelas pertama dengan minda kelas ketiga.
Gambar di atas menunjukkan perbezaan jalanraya yang sama di Jepun selepas thunami dan gempa bumi baru-baru ini (pecah dan terbelah, dan berlubang besar2), dan dalam tempoh 6 hari sahaja sudah dapat dibaik pulih, (bukan 6 minggu, bukan 6 bulan, tapi 6 hari!!!!!). Gambar yang bawah sekali keadaan jalanraya selepas 6 hari dibaiki dan kelihatan jalan raya itu sudah siap dibaik pulih sepenuhnya. Wow, hebat bukan? sudah tentu ini kerja , idea dan tenaga gabungan dan paduan orang-orang minda kelas pertama!

Bagaimana dengan kita? kalau kita masih lagi dibelenggu dengan minda kelas ketiga? Tangguh kerja, mencari kesalahan orang lain, team work yang rapuh, berprasangka buruk, tidak amanah, bersifat iri hati dan dengki, sudah berpuas hati dengan apa yang telah dilakukan dan buta hati untuk menerima pengajaran yang membersih rohani dan kalbu.

Minda Kelas pertama ialah orang-orang yang berpandangan jauh, berfikir positif yang realistik dan hati-hati dalam bertindak tetapi efektif, berbudaya kerja cemerlang, berdaya saing dan berjaya melangkaui arus globalisasi (dalam bentuk anasir negatif) dan yang paling penting sekali ialah keutuhan dan kekuatan moral berpaksikan ajaran agama.

(Ya Allah, jauh lagi untuk diri saya.....tiada apa-apa yang ada pada saya, sebab apabila saya muhasabah diri sendiri, makin terasa sangat banyak kekurangan dan kealpaan dalam banyak perkara.)

LUCU YANG TAK LUCU
Gambar ni ramai orang kenal. Kadang-kadang disebut pen drive, kadang-kadang di sebut thumbnail dan macam2, yg saya sendiri tak tahu nama apa lagi. Gunanya untuk menyimpan data, memindah data daripada dan kepada komputer. Kecil saja, boleh dibawa ke mana-mana dan sangat berguna di zaman ICT ini. Tiap satu boleh tahan sehingga 10 tahun dan boleh dibeli dengan pebagai jenama yang pelbagi jenis. Saya ada 12 biji/keping, hehehe ,(maaf tak tahu dah nak guna penjodoh bilangan yg tepat) ada beberapa nya hilang tak tahu kat mana letak.

Tetapi di sebalik benda ini, saya nak kongsi satu cerita dengan anda. hahahahha.

Kawan saya ni memang tak celik IT. Tapi dia mempunyai beberapa pcs (orang putih pulak) pen drive ni. Bila nak masukkan apa2 data dia akan meminta kawan yg lakukan untuknya. Pada satu kejadian, saya telah menjatuhkan nya di atas lantai dengan tidak sengaja. Kawan saya ni terus mengambilnya dan lap cepat2 sambil berkata " habis lah kali ni, tentu dah dijangkiti virus ni, tentu kuman2 sangat cepat membiak kat dalam ni, sebab lantai ni kotor!"
Apa lagi ketawa lah saya berdekah2 rasa nak pecah perut.....

Adoi, macam2 hal. Zaman alaf baru ni segala benda bergerak pantas. Penciptaan baru silih berganti, tak terkejar oleh kita. Virus komputer ialah satu perisian yang direka oleh manusia untuk memusnahkan data/ pangkalan data yang ada dalam rantaian /jaringan (bukan virus yang kita belajar dalam Biology). Antara tanda-tanda komputer dijangkiti virius ialah data yang kita simpan hilang, atau terpadam atau tak dapat dibaca. Ia juga mempengaruhi kelajuan semasa berfungsi , hanging dan sebagainya.

Kebanyakan daripada kita hanya boleh menggunakan teknologi yang ada, dan sebahagian lagi boleh mencipta teknologi baru dan yang paling malang ada orang yang tidak tahu menggunakan teknologi , apa lagi untuk memanfaatkannya.

Segala benda dalam dunia ini mendatangkan faedah selagi kita menggunakannya ke jalan yang benar, dan akan membawa bencana dan mudarat atau kecelakaan jika menggunakannya dengan tujuan yang salah dan menyalahi undang2.

Sekian, Semua nya akan kembali kepadaNYA.....wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment