Search This Blog

Loading...
"A teacher is someone who takes your hand, touches your heart and opens your mind..........."

15 August 2011

1 hari 1 lauk...

Orang Malaysia khususnya orang melayu memang tidak boleh berpisah dengan nasi. Kalau ada pun yang tak sukakan nasi sebagai makanan utama cuma segelintir saja. Sudah menjadi tradisi makanan ruji kita adalah nasi dengan lauk pauk yang beraneka jenis.
Bulan Ramadhan dimana umat Islam berpuasa tidak digalakkan makan makan yang terlalu beraneka jenis, kerana akan mengundang penyakit sahaja.


Sup sayur campur, salah satu menu yang mengandungi lauk pauk dan sayuran lengkap didalamnya. Ia mengandungi kebanyakan nutrin yang diperlukan oleh badan kita.

Bagi saya bulan Ramadhan adalah bulan jimat cermat. Lauk yang dimasak untuk berbuka hanya 1 lauk sahaja setiap hari, jika ada lebih satu lagi pun kerana ulam2an dan sayur2an hijau.


Udang goreng bersalut oat.


Ikan siakap 3 rasa. Satu lauk ini sudah cukup bagi satu hidangan. Tak perlu lagi lauk lain, kecuali nak tambah sayur2an dan ulam2an.

Info kesihatan: Kalau boleh elakkan makan daging atau ayam bersama dengan seafood seperti ikan , sotong dalam satu hidangan. Kerana ia akan mengganggu sistem prcernaan dalam badan kita.

Ketupat sotong
Semalam berbuka dengan ketupat sotong, sedap. Tapi jangan makan selalu, kerana kandungan kolesterolnya yang agak tinggi.

Gulai ayam kampung yang menyelerakan
Gulai ayam kampung yang sedap. Boleh dijadikan hanya satu lauk sahaja sebagai hidangan. Tetapi kita masukkan juga sayuran seperti terung, kacang bendi dan kentang di dalamnya.

Nasi ayam
Nasi ayam juga adalah satu menu yang simple tapi sedap (bagi mereka yang suka). Lauknya simple tapi terdapat sayuran segar seperti timun, daun salad, buah tomato dan sos cili sebagai pelengkapnya.

Laksa Terengganu
Laksa Terengganu boleh diganti dengan nasi sebagai makan utama. Ia juga mengandungi bahan2 protein dan lain2 nutrin. Jadi apabila anda teringin nak makan laksa , sebolehnya jangan ada menu nasi dan lauk pauknya lagi dalam hidangan anda.

Sotong masak pindang
Sedap, berselera ketika makan, berlemak dan tinggi proten. Nak kurangkan lemak dalam badan kena gilir2kan penggunaan santan dalam menu anda.

Timun + tembikai
Ini adalah ulam harian saya. Biasanya saya makan saja ketika makan nasi. Tapi ada juga yang mengatakan sayuran dalam kategori buahan kena makan 1 atau 2 jam sebelum dan selepas makan. Kalau kita bertanyakan dietician, memang banyak sangat undang2 cara pemakanan yang perlu kita patuhi untuk penjagaan kesihatan.

Kerabu mangga yang kecur liur....hmmm slurrppppp!
Saya ada 2, 3 pokok mangga depan rumah. Selalu lah buat kerabu ni bila berbuah. Ia memang menambah selera makan....laju jer. hahahha. Saya memang suka makan kerabu mangga ni dengan ikan masak sweet sour atau ayam bakar madu. Memang sedap.

Tomyam seafood
Mengandungi pelbagai jenis lauk di dalamnya seperti sotong, udang, fishball dan ada juga ditambah dengan ayam dan daging. Pelbagai sayuran yang sesuai juga boleh dimasukkan bersama, mengikut kesukaan masing-masing.

Telur dadar

Popia sesuai untuk makan petang, bersama teh o + limau kasturi.

Ikan siakap 3 rasa

Sayuran dan ulaman yang selalu menjadi iringan bersama lauk lain.

Ayam masak lemak cili api.

Nasi kunyit - satu hidangan lengkap





Sebolehnya jangan makan kek / manisan lain selepas makan nasi. Ini akan menambah paras gula dalam badan dengan cepat, lebih-lebh lagi kepada yang menghidap kencing manis.

ANDA ADALAH APA YANG ANDA MAKAN....selamat menjamu selera.

No comments:

Post a Comment