Search This Blog

Loading...
"A teacher is someone who takes your hand, touches your heart and opens your mind..........."

18 August 2011

Bila dapat bonus....

Alhamdulillah , semua kakitangan dapat bonus raya separuh daripada gaji pokok masing-masing. Lain orang, lain cara mereka membelanjakan rezeki yang diperoleh itu. Ada yang suka membeli belah, ada juga guna untuk bayar hutang, dan hehehe, tak lepas juga kepada yang tebus semula barang kemas yang digadai. ooops ada ke? ada. Mungkin juga ada yang suka simpan saja duit tu untuk keperluan pada masa-masa yang lebih memerlukan. Dan ada juga orang yang suka membahagi2kan rezeki itu kepada saudara yang kurang bernasib baik. Syukur Alhamdulillah.


Tapi sempena musim perayaan ni ramai orang berpusu-pusu membeli belah barang keperluan termasuk pakaian raya untuk anak-anak dan keluarga. Pendek kata rezeki itu dapat dinikmati bersama seisi keluarga.


Yang paling untung ialah para peniaga. Banyak sale yang diiklankan, tapi awas, adakah harga yang ditawarkan itu benar-benar harga diskaun seperti yang tertera? hati-hati ketika membeli.



Sudah menjadi tabiat orang-orang kita, suka membeli di saat-saat akhir menjelang hari raya. Saya pun begitu, kerana pernah juga membeli persiapan awal, terutama sehelai dua baju 3 bulan sebelum raya. Tapi apa yang jadi....tak sampai raya, dah pun dipakai terlebih dulu. Lama sangat menunggu kot, hehehe. Lagipun suasana raya akan lebih terasa jika berbelanja pada saat akhir seperti itu.


Tapi kita yang bekerja ni tak perlu sangat membeli banyak pakaian, kerana hari-hari keluar rumah bekerja tu kita pakai pakaian yang kemas dan agak baru, kira macam raya lah. Jadi bila hari raya cukup sepasang dua saja. Lagipun Ramadhan bulan kita berpeluang beribadat sesungguhnya. Sepatutnya kita berjimat dan tidak berbelanja berlebihan.




Rambang mata....kadang-kadang ambil masa yang lama nak pilih mana satu. Apa2 pun kena biar alah membeli, asal menang memakai.




Tudung yang beraneka bentuk dan fesyen menjadi kegemaran ramai remaja masa kini.

Untuk mendapat keberkatan bulan yang mulia ni kita disarankan agar lebih banyak bertaddarus membaca ayat2 alquran, bertahajjud,qiamullai, solat terawis dan sebagainya. Bukannya berbelanja berlebihan, membeli banyak makanan sehingga membazir atau bermegah-megah menyambut syawal......bersederhana lah dalam segala perkara mengikut kemampuan. Insyaallah akan mendapat keberkatan Allah SWT.

No comments:

Post a Comment