Search This Blog

Loading...
"A teacher is someone who takes your hand, touches your heart and opens your mind..........."

29 November 2011

Jalan-jalan.

Ada orang kata window shopping atau melihat2 sambil jamu mata , tapi tidak membeli ini ialah salah satu terapi juga untuk mengurangkan stress. Mungkin juga ada betulnya. Saya teruja melihat barangan yang cantik dan sedap mata memandang dan dalam masa yang sama hati saya tidak beria-ria untuk mendapatkannya, hanya berjalan-jalan menikmati suasana.

Satu info menjaga kesihatan jantung yang baik dan rutin patut dilakukan ialah seseorang itu perlu berjalan dalam 10,000 langkah satu hari. Haahahahaha, saya rasa kita boleh berjalan-jalan di pusat-pusat membeli-belah atau di mana saja yang kita suka sehingga boleh mencapai 50,ooo langkah. Dalam masa 15 minit sekurang2nya kita berjalan sebanyak 1000 langkah. Kalau tak percaya, cuba lakukan dan kira!. Heheheheh, cubalah. Sesekali boleh juga ganti aktiviti jongging dan rasa lebih seronok sambil menjamu mata.

Kata orang "menang membeli alah memakai", apa makna nya tu?. Bagi saya sesuatu yang saya suka tidak semestinya saya beli , jika tidak memenuhi keperluan atau sekadar memenuhi kehendak. Memang telah menjadi lumrah manusia suka yang mahal, cantik dan berjenama. Sepatutnya apabila berbelanja kita perlu ,mengukur baju di badan sendiri, iaitu mengikut keperluan dan kemampuan kita sahaja.

Kerusi rotan yang sangat saya berkenan dari dulu...tapi sampai sekarang tak beli-beli pun, hahahha. Mungkin buat masa ini bukan satu keperluan bagi saya.

Semalam saya menghabiskan masa lebih kurang 4 jam di IKEA, salah sebuah gedung membeli belah barangan keperluan rumah. Saya hanya membeli dua tiga barang yang saya berkenan saja. Yang selebihnya saya banyak berlegar-legar diruang display , showroom dan melihat-lihat apa-apa saja yang cantik di depan mata saya. Boleh merehatkan minda dan mengurangkan stress juga.

Botol air bercorak ini saya beli dengan harga RM11.00 dan gelas 1 set 6 biji RM19.90. Nampak unik kan?

Cuba bayangkan tetamu kita datang, nanti dihidangkan dengan set gelas dan botol ni, kelas gitu! hehehe, gurau je.
Selalunya saya membeli barang yang nampak cantik tetapi murah, hahahhaha. Bukan berkira, tapi hakikatnya biar berbaloi, jangan membazir. Tidak semestinya barang yang berjenama tu berkualiti tinggi. Kadang-kadang perlu melihat kepada keperluan dan bukannya mengikut kehendak semata-mata.

Barangan perabut yang kena pasang sendiri setelah membeli. Semuanya terdapat didalam kotak. Buy and carry... Adakah ianya Best Buy?

Pokok-pokok bunga dan pokok hiasan berdaun hijau pelbagai jenis juga dijual. Dalam bab pokok2 ni saya lebih suka membeli di luar, di kedai-kedai pokok dan juga di tapak semaian berbanding di dalam pusat membeli belah seperti ini, Bagaimanapun ia terpulang kepada diri masing-masing.

Barangan pinggan mangkuk daripada kaca, plastik dan damar tersusun rapi dengan pelbagai lapisan harga. Saya rasa semua golongan mampu membelinya.

Kalau nak diikutkan hati semua nak beli. Yang sedia tersimpan masih ada yang belum dipakai. Seronok juga kita menjamu mata. Tapi ada juga yang tersangkut.

Mug bertudung ini dijual dengan harga RM5.90 sebiji, nak buat ole2. Hahaha cukup untuk 4 orang.




Mangkuk transparent yang besar RM 9.90 dan yang kecil RM4.90. Berpatutan.

Pinggan hidangan bertingkat RM59.90

Yang ini pula termos. Harga nya cuma RM19.90 sebiji, mahal ke?

Saya beli juga termos ni sebiji dan diberikan sebagai cenderamata kepada ipar saya yang selalu suka jamu kami makan anak beranak, terima kasih daun keladi Mak Zu dan Pok Pi.


Barangan plastik sesuai untuk kanak-kanak. Set pinggan, mangkuk, gelas dan sudu/garfu semuanya berharga RM5.90 satu set.

Contoh kabinet dapur yang memikat hati saya...

Warna putih yang memukau....sejuk dan nyaman.


Set bilik tidur yang simple, sesuai untuk ruang bilik yang kecil.


Sofa yang warnanya ungu, sungguh menawan hati saya. Tapi apakan daya, tiada alasan kukuh yang menyebabkan saya kena beli, hhahhha.


Kalau lenguh-lenguh boleh berehat sekejap dan duduk rileks atas sofa yang di display untuk pelanggan.



Saya juga berkenan hiasan di ruangan ini, maka saya pun duduk2 lah rehat, hehehhe. Jomlah.

Setelah agak penat berjalan-jalan sambil bersantai-santai menjamu mata terasa lapar lah pulak. kami singgah makan sekejap tengahari di cafe berhampiran dan pulang......ok, rileks lah juga sesekali.......hmmmm.

Ketahui kah anda????
Terapi minda dan tubuh badan yang sihat ialah ketika kita solat.

"Bangunlah sembahyang dalam sepertiga malam dan bermunajatlah kepadaNYA dengan sesungguhnya" Insyaallah diwaktu siangnya nanti kita akan terasa lebih segar dan nikmat dalam melakukan aktiviti harian yang diredhoinya.....Mudah2an, Aminn.

No comments:

Post a Comment